Chociaż za główne źródło witaminy C uznawane są owoce cytrusowe, zwłaszcza cytryny oraz pomarańcze, to rzeczywistość ma się zupełnie inaczej. Informację tę można więc uznać za mit, ponieważ w porównaniu do niektórych owoców czy warzyw w pomarańczy znajduje się zaledwie około 50 miligramów kwasu askorbinowego.

Jeśli chcecie dowiedzieć się w jakich warzywach i owocach możemy znaleźć najwięcej witaminy C, to czytajcie dalej.

Czym jest witamina C?

Witamina C, znana również jako kwas askorbinowy jest związkiem chemicznym występującym naturalnie w przyrodzie, którego właściwości sprawiły, że jest on chętnie wykorzystywany w przemyśle farmaceutycznym czy kosmetycznym.

Jednak przede wszystkim witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Nasz organizm jej nie wytwarza, więc cały kwas askorbinowy musimy dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem.

Właściwości witaminy C

Witamina C wspomaga proces przyswajania żelaza, a także wytwarzania czerwonych krwinek. Ze względu na swoje właściwości antybakteryjne witamina ta uznawana jest za dobry sposób na wzmocnienie odporności.

Ponadto, kwas askorbinowy bierze udział również w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu, a także wspiera syntezę hormonów kory nadnerczy. Witamina C wykazuje także działanie spowalniające procesy starzenia się.

Jakie owoce i warzywa mają najwięcej witaminy C - jedznaturalnie.pl
W jakich owocach znajdziemy najwięcej witaminy C?

W jakich warzywach znajdziemy najwięcej witaminy C?

Potężne dawki kwasu askorbinowego możemy znaleźć w takich warzywach jak:

  • natka pietruszki – ilość witaminy C znacznie przekracza tę, którą znajdziemy w cytrynie. W 100 gramach natki jest bowiem około 170 miligramów tej witaminy. W praktyce oznacza to, że wystarczy jedna łyżeczka świeżej natki, aby zapewnić sobie dzienną dawkę kwasu askorbinowego.
  • jarmuż – jest warzywem liściastym. Znajduje się w nim aż 120 mg witaminy C w 100 g świeżej rośliny. Jednak nie są to jedyne zalety jarmużu. Może on pochwalić się również znaczącą ilością innych witamin i składników mineralnych, jak kwas foliowy czy żelazo. Z jarmużu możemy przygotowywać sałatki, koktajle, a także dodawać go do zup oraz dań głównych.
  • brukselka – znajdziemy w niej około 85 mg kwasu askorbinowego. Oprócz tego brukselka jest również istotnym źródłem witaminy A, potasu czy kwasu foliowego. Przygotowana w prawidłowy sposób przejmuje ona smak potraw, jednak zachowuje lekki, nieco kapuściany posmak. Wiele osób zraża się do brukselki, ponieważ jedząc ją czują gorzki smak. Nie jest to jednak kwestia brukselki samej w sobie, a jej sposobu przyrządzenia.
  • brokuły – zawierają około 90 miligramów witaminy C w 100 gramach produktu. W brokułach obecne są również witaminy A i D czy żelazo. Nie należy jednak zapominać o obecności jeszcze jednego ważnego składnika jakim jest sulforafan. Sulforafan jest substancją wspomagającą usuwanie toksyn z organizmu oraz działającą przeciwnowotworowo. Składnik ten możemy znaleźć również w brukselce.
  • papryka – dokładna ilość witaminy C będzie różnić się w zależności od barwy tego warzywa. Najwięcej kwasu askorbinowego obecnego jest w żółtej papryce, bo aż 180 mg w 100 g warzywa. W czerwonej znajdziemy już około 130 mg, a w zielonej zaledwie 80 mg. Oprócz tego, papryka jest bogata także w witaminę A, E oraz K, a jej zastosowań kulinarnych jest co niemiara.

Jakie owoce posiadają największą ilość kwasu askorbinowego?

Pośród owoców z kolei największą dawkę witaminy C możemy znaleźć w takich owocach jak:

  • czarna porzeczka – która jest dość popularną rośliną. Można ją spotkać rosnącą zarówno w przydomowych ogródkach, jak i lasach. Czarna porzeczka jest jednym z najlepszych źródeł witaminy C, ponieważ zawiera jej aż 180 miligramów w 100 gramach świeżych owoców. Jest to ponad trzykrotnie większa ilość kwasu askorbinowego niż w przypadku cytryny czy pomarańczy. Ponadto, w owocach czarnej porzeczki obecne są także witaminy z grupy B czy witamina A. Z czarnych porzeczek możemy przygotowywać kompoty, soki, konfitury. Jednak owoce te są równie smaczne w swojej świeżej formie.
  • truskawki – znajdziemy w nich około 70 mg witaminy C. Jednak również inne witaminy oraz składniki mineralne w truskawkach znajdują się w znacznej ich ilości. Ponadto, obecne są w nich kwasy owocowe, które wspomagają pracę wątroby i woreczka żółciowego, a także regulują pracę jelit.
  • kiwi – znajdziemy w nim około 93 mg witaminy co. Oznacza to, że jedno kiwi jest w stanie pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę (ale o tym za chwilę). W kiwi możemy znaleźć również witaminę A, E, K oraz inne wartościowe składniki jak błonnik, potas, żelazo, wapń czy luteina. Jednak musimy przyznać, że charakterystyczny, lekko kwaskowaty i szczypiący w język smak owocu nie każdemu może przypaść do gustu.
  • papaja – jest bardzo egzotycznym owocem. Chyba nawet bardziej niż wspomniane kiwi, z którego obecnością na sklepowych półkach zdążyliśmy się już całkowicie oswoić. Sto gramów świeżej papai zawiera około 62 mg kwasu askorbinowego. Ponadto, papaja ułatwia trawienie, oczyszcza jamę ustną z osadu, a nawet wykazuje silne właściwości robakobójcze.
Jakie owoce i warzywa mają najwięcej witaminy C - jedznaturalnie.pl
Warzywem zawierającym spore ilości witaminy C są brokuły.

Jaka jest dzienna dawka witaminy C?

Dzienna dawka witaminy C jaką powinna spożyć osoba dorosła to 1 miligram na każdy 1 kilogram masy ciała. Z tego powodu zalecane dzienne spożycie kwasu askorbinowego określa się przeciętnie w granicach od 60 do 90 miligramów. Jeśli zaś chodzi o możliwe przedawkowanie tej witaminy, to uspokajamy. Dość trudno tego dokonać, ponieważ organizm usuwa tę witaminę wraz z moczem.

Jakie owoce oraz warzywa zawierające witaminę C jecie najchętniej i najczęściej?

Dajcie znać w komentarzach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *